A legfrissebb felmérések, illetve statisztikák alapján nem csak Európában, hanem ezen felül Magyarországon is alaposan megnövekedett az utóbbi években a kerékpárral közlekedők száma, így ma már nem csak hobbiként, hanem gyakran munkába járáshoz és egyéb hétköznapi elfoglaltságokhoz is egyre gyakrabban használunk kerékpárt.
A megnövekedett igénybevétel miatt azonban sajnálatos módon romlottak a kerékpáros balesetekhez kapcsolódó statisztikák, így például 2011-ben még csak 1814 ilyen problémát regisztráltak hazánkban, de 2013-ban már 2004-re emelkedett a biciklis balesetek száma, ami szakértők szerint tavaly tovább fokozódott.
A biciklis károkozás veszélyei
A biciklis balesetek önmagukban nagyon veszélyesek, hiszen védelem nélkül súlyos sérüléseket szenvedhetünk, de csak kevesen vannak tisztában azzal, hogy aki esetleg biciklivel okoz kárt másnak, biztosítás hiányában és extrém esetben akár több millió forintjába is kerülhet –már amennyiben ő a vétkes. Ehhez érdemes felelősségbiztosítást kötni, ami kiterjeszthető többek között kerékpáros károkozásra is, így amennyiben peres ügy lenne egy balesetünkből, amiben minket biciklistaként kiáltanak ki bűnösnek, akkor ennek a segítségével akár teljes egészében mentesülhetünk a ránk rótt anyagi terhektől, ami egy értékesebb autó, vagy más értéktárgy sérülése esetén akár milliós összeghatár is lehet.
Fontos tehát, hogy biztosítás nélkül még óvatosabban bringázzunk, amire azért is kell különösen nagy figyelmet fordítani, mert az Eurostat felmérése szerint Európa minden országában egyre többen használnak kerékpárt már legfőbb közlekedési eszközként. Hollandia után Magyarországon például az emberek közel 20 százaléka kerékpáron jár munkába, ami a teljes Európai Uniós átlaghoz viszonyítva példaértékű dolog.
A magyar viszonyok
A Magyar Kerékpáros Klub legutóbbi adatai szerint hazánkban immáron évek óta növekszik a kerékpárosok száma, így jelenleg a magyar lakosság 40 százaléka rendszeresen használ ilyen járművet, és Budapesten is 13-ról 17 százalékra növekedett alig három esztendő alatt a rendszeresen bringázók aránya. A klub azokat számolta csak bele ebbe az arányba, akik két héten belül legalább egy alkalommal biciklire pattan!
Ezzel a növekvő tendenciával egyetemben noha számszerűsítés nélkül, de növekedett a hazai biciklis balesetek száma is, ezáltal a kerékpárosok okozta közlekedési balesetek kezelésére országos szinten megoldást kell találni. Erre egy ideális megoldás a felelősségbiztosítás, hiszen bár ezzel a bajt nem előzzük meg, ellenben a magyar piacon már több biztosító is foglalkozik kiegészítő jelleggel ilyen biztosítással, méghozzá a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás mellé. Ez nyilvánvalóan részint behatárolja az igénybe vevők körét, ellenben amennyiben súlyos balesetet okozunk kerékpárral, és több autót is összetörünk, bizonyára megháláljuk majd, hogy igénybe vettük a lehetőséget.