Manapság már a mai modern traktorok gumiabroncsai tömlő nélküliek, amiket csak speciális gépi berendezésekkel szabad szerelni. Ugyanakkor még mindig nagy számban fordulnak elő a tömlővel szerelt abroncsok a mezőgazdasági gépeken.
Ezek esetében számos olyan szituáció fordulhat elő, amikor nem lehet géppel szerelni, kézi erőre lesz szükség. Ilyen eset lehet, hogy munka közben történő defekt, hiszen jóval időigényesebb a kereket elvinni a szervizbe, mint gyorsan elvégezni a szerelést.
Ha nekiállunk a szerelésnek, az első lépés, hogy a leszerelt gumi tömlőjének szelepéből a szeleptűt el kell távolítani, hogy ki tudjuk ereszteni a levegőt. Ezután fektessük a földre, de figyeljünk rá, hogy a szelep alulra kerüljön. Szükségünk lesz egy peremlenyomó szerszámra, ennek segítségével tudjuk lenyomni a peremet a mélyágyba.
Ezt meg kell tennünk a kerék másik oldalán is. Miután szerelőpasztával bekentük a peremet és pántszarvat, két szerelővas segítségével emeljük át az abroncs peremét a pántszarvon. A műveletet a szelepnél érdemes kezdeni.
Mire figyeljünk oda a szerelés során?
A munka során mindig figyeljünk, hogy óvatosan dolgozzunk, és ne sérüljön meg se a perem, se az abroncs. A tömlőt mindig a szelepnél emeljük ki, ehhez a művelethez mindig helyezzünk alátétet az abroncs alá, hiszen így könnyen hozzá tudunk férni.
Ha abroncscsere miatt végezzük a szerelést, úgy végezzük el a műveletet, hogy a keréktárcsa ne okozzon balesetet. A kerékpántot mindig tisztítsuk meg a rozsdától és a szennyeződésektől, mielőtt rászereljük az abroncsot. Sérült vagy repedezett pántot ne használjunk.
A pántszarvat mindig szerelőpasztával kenjük le, ne használjunk ásványolaj-származékokat vagy zsírokat. Az abroncsot mindig vizsgáljuk meg, találunk-e rajta szálkilazulást vagy vágást. Ha javítható a sérülés, azt mindenképp orvosoljuk. A gumiabroncs belsejében zsírkövet érdemes használni, és ezzel vékonyan bekenni.
A tömlőt mindig csak akkor szereljük vissza, ha a szelep illeszkedik a furatba, és rögzítve is van. A felfújás során mindig figyeljünk a megfelelő nyomásra. A szerelés közben ne fújjuk fel tejesen a gumit, amíg nem vagyunk meggyőződve róla, hogy minden a helyén van.
Szerző: A John Deere Traktor Gépközvetítő