XI. kerület – Újbuda

Buda már a krisztus előtti IV. században is lakott terület volt, kelta törzsek által. Vallási központjuk a Gellérthegyen épült, ahonnan a római haderő elűzte őket, akik a hegy lábánál, és a ma Albertfalvaként ismert területen kezdtek új életet. A III. században barbárok támadták meg a mai Albertfalva helyén álló palánkerdőt, és lakosait lemészárolták. A XIX. századik, zömében szőlőtermesztés folyt a Sas- és a Gellérthegyen. XI. kerület cégei.

Utóbbin 1815-től harmincnégy éven át egyetemi csillagvizsgáló működött, melynek helyére 1845-ben Julius Haynau tábornok felépítette Citadella névre keresztelt erődjét, mely szerepe a II. világháborút követően a lakosság meghunyászkodtatása volt. A filoxéra-vész elpusztította a szőlőbirtokok jelentős részét, ám öröm az ürömben, hogy ez jócskán megkönnyítette a XX. századi városiasodást, hiszen a „bontásra” szánt idő építkezéssel telhetett. Amit ma Móricz Zsigmond körtérként ismerünk, ott ebben az időben emeletes polgárházak álltak, a Duna parton pedig hengermalmot, hőerőművet, repülő-, kávé-, gép-, valamint tésztagyárat létesítettek. Az 1930-as években hozott, a főváros kerületekre való felosztásának rendelkezése az I. kerületről leválasztotta a XI-et, mely 1934. március 1-től Szent Imre város néven önállósult. Tizenhat év után hozzácsatolták Kelenvölgyet és Albertfalvát, nevét pedig Újbudára változtatták.

Kikapcsolódás

Ebben a kerületben található Buda egyetlen folyamatosan előadásokat produkáló színháza, a Karinthy Színház. 2007 óta az Újbudai Torna Club tárt kapukkal várja a sportolni vágyókat, valamint Albertfalván a Nyék Imre uszoda biztosít kikapcsolódást. A Citadellában fegyver- és fénykép kiállítás, és egy panoptikum várja az érdeklődőket.
Közlekedés

Az 1870-es évek végén vasúthálózatot építettek ki, és létrehozták a Kelenföldi pályaudvar, ami hazánk 4. legforgalmasabb vasútállomása. A két villamos és több helyi járat mellett, távolsági buszok is indulnak Kelenföldről más városokba. A Móricz Zsigmond körtérről helyiérdekű vasút (HÉV) közlekedett Törökbálintig, 1899-től néhány évig, melynek sínpályáját később villamos-pályává alakították át, illetve egy részét teljesen megszűntették.

Kategória: Budapesti Kerületek | Címkék: ,